تخفیف عضویت ویژه تا 25 اردیبهشت

لینوکس اوبونتو چیست و چرا برای مبتدی ها مناسب است؟

امیرحسین بیگدلو 5 ماه قبل

هسته لینوکس یک خانواده کامل از سیستم عامل ها را ایجاد کرده است که به عنوان توزیع لینوکس شناخته می شوند. نزدیک به هزار (یا شاید بیشتر) توزیع وجود دارد که می توانید به صورت رایگان روی رایانه خود نصب کنید.

 

اما وقتی صحبت از سهولت استفاده و مبتدی بودن به میان می‌آید، اوبونتو نامی است که بیشتر به چشم می‌خورد. اما چرا اینطور است؟ و چرا مردم اوبونتو را به عنوان اولین توزیع به مبتدیان لینوکس توصیه می کنند؟

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش رایگان لینوکس

 

 #  توزیع لینوکس اوبونتو(ubutnu) چیست؟

اوبونتو چیست؟ اوبونتو دسکتاپ یک توزیع لینوکس است که توسط Canonical توسعه یافته است و به دلیل سهولت استفاده، یکی از محبوب ترین توزیع ها است. همچنین یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی است که در حال شروع با لینوکس هستند. نسخه سرور، که ما در اینجا روی آن تمرکز نمی کنیم، در اکثر سرورهای اینترنتی نیز کار می کند.

 

توزیع لینوکس چیست؟ Linux distribution یک سیستم عامل است که از هسته لینوکس که توسط لینوس توروالدز در سال 1991 ساخته شده است، ایجاد شده. توزیع های لینوکس معمولا رایگان و منبع باز هستند و بسیاری از آنها جایگزین های عالی برای سیستم عامل های محبوب مانند ویندوز و macOS هستند.

 

بنیاد اوبونتو در سال 2004 توسط یک توسعه دهنده و کارآفرین آفریقای جنوبی-بریتانیایی، مارک شاتل ورث، تشکیل شد. او می خواست توزیع لینوکس کاربر پسندتری نسبت به دبیان ایجاد کند که در آن زمان در بین کاربران لینوکس بسیار محبوب بود. با این حال، نصب آن بسیار دشوار بود، و بنیاد اوبونتو برای رفع آن تلاش کرد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش شل اسکریپت نویسی

 

 1  راه اندازی و استفاده از اوبونتو ساده است

 

بهترین توزیع لینوکس برای مبتدی ها

 

بسیاری از کاربران می خواهند بدانند که آیا راهی برای آزمایش سیستم عامل قبل از نصب آن بر روی رایانه خود وجود دارد یا خیر. شما میتوانید قبل از نصب ابونتو با آن کار کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک USB قابل بوت بسازید و سیستم عامل را به صورت زنده بوت کنید. برای مبتدیان، این یک راه عالی برای آشنایی با محیط لینوکس قبل از تصمیم به نصب سیستم عامل است.

 

پیچیدگی نصب دلیلی است که Arch Linux یا Gentoo به تازه واردان لینوکس توصیه نمی شود، زیرا هر دوی آنها به جای گرافیکی، باید با ترمینال نصب شوند. اوبونتو با ارائه یک نصب کننده گرافیکی به کاربران اجازه میدهد به راحتی آن را نصب کنند. به جز بخش پارتیشن بندی، همه چیزهای دیگر در حین نصب به راحتی قابل درک و پردازش است، حتی برای تازه کارها.

 

دسکتاپ گنوم ممکن است در ابتدا برای شما غریبه به نظر برسد، اما پس از چند روز استفاده مداوم، با داک گنوم احساس راحتی می کنید.

 

مقاله پیشنهادی: دریافت اطلاعات سیستم‌های لینوکسی با ابزار inxi

 

 2  اوبونتو یک سیستم عامل پایدار است

یکی دیگر از دلایلی که ubuntu را برای مبتدی ها مناسب میکند پایداری آن است. شاید شنیده باشید که اگر از لینوکس استفاده کنید، باید به خوبی از نحوه تعمیر دستی موارد و استفاده از خط فرمان آگاه باشید. قطعا در مورد اوبونتو اینطور نیست. پایداری دلیل اصلی این است که اوبونتو اولین انتخاب یک سیستم عامل برای مبتدیان است.

 

هنگامی که مراحل نصب را تمام کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پکیج ها را در سیستم خود به روز نگه دارید، نه چیز دیگری. از آنجایی که پکیج ها قبل از گنجاندن آنها در مخازن رسمی آزمایش می شوند، می توانید مطمئن باشید هنگام نصب نرم افزار جدید، سیستم شما خراب نمی شود.

 

اوبونتو به اندازه کافی پایدار است تا روی سرورها اجرا شود، جایی که آپتایم و عملکرد در اولویت هستند.

 

به‌روزرسانی‌های توزیع جدید نیز طبق برنامه‌ منتشر می‌شوند. می‌توانید انتظار داشته باشید که نسخه‌های اوبونتو LTS (پشتیبانی طولانی‌مدت) هر دو سال یک‌بار منتشر شوند، در حالی که به‌روزرسانی‌های موقت هر شش ماه یکبار منتشر می‌شوند. این تضمین می کند که سیستم شما همیشه با آخرین پکیج ها به روز است و در عین حال ثباتی را که وعده داده است حفظ می کند.

 

مقاله پیشنهادی: آموزش دستور pstree لینوکس

 

 3  هزینه نگهداری اوبونتو پایین است

 

هزینه نگهداری اوبونتو پایین است

 

برخلاف آرچ لینوکس و سایر توزیع‌ها که از فلسفه DIY پیروی می‌کنند، نیازی به صرف زمان برای پیکربندی و رفع خطاها در اوبونتو ندارید. در حالی که اوبونتو تمام کارهای تعمیر و نگهداری را در پشت صحنه انجام می دهد، می توانید بنشینید و به کار خود ادامه دهید.

 

اوبونتو یک منوی تنظیمات ساده و ناوبری دسکتاپ دارد. آیا می خواهید ظاهر دسکتاپ را تغییر دهید؟ یک بخش برای آن در تنظیمات وجود دارد. آیا نیاز به تغییر رنگ یا اندازه فونت دارید؟ شما دقیقا می دانید کجا آن را پیدا کنید.

 

مقاله پیشنهادی: SELinux چیست؟

 

 4  اوبونتو از سخت افزارهای بیشتری پشتیبانی میکند

در میان تمام توزیع‌های لینوکس، اوبونتو بهترین پشتیبانی درایور را برای انواع سخت‌افزار، از جمله چاپگرها، دارد که معمولاً تنظیم کردن آنها صرف نظر از سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنید، سخت است. می‌توانید انتظار داشته باشید که صفحه‌کلید و ماوس‌تان بدون نصب درایورهای شخص ثالث یا تایپ کردن دستوراتی که حتی درباره آن‌ها نمی‌دانید در ترمینال کار کنند.

 

مشکلات سخت افزاری دلیل اصلی بازگشت به ویندوز یا macOS پس از آزمایش لینوکس است. اوبونتو شما را از شر این مشکل خلاص می کند. حتی اگر بخواهید می‌توانید در اوبونتو بازی کنید، زیرا با درایورهای GPU منبع باز و اختصاصی Nvidia عرضه می‌شود.

 

در حالی که هنوز بهتر از ویندوز نیست، بازی در لینوکس به طور مداوم در حال بهبود است و به محدودیت های جدیدی می رسد که هیچ کس انتظارش را نداشت.

 

 

 5  اوبونتو یک فروشگاه نرم افزار گرافیکی دارد

 

فروشگاه نرم افزار اوبونتو

 

برای برخی از کاربران، مدیریت پکیج ها می تواند یک کار زجر آور در هنگام استفاده از لینوکس باشد. اگر می‌خواهید از لینوکس به‌عنوان یک سیستم‌عامل معمولی استفاده کنید و نمی‌خواهید ساعت‌ها صرف کار با خط فرمان کنید تا یک مرورگر وب جدید نصب کنید، ubuntu مناسب شماست.

 

اوبونتو با ارائه یک فروشگاه نرم افزار گرافیکی، معروف به مرکز نرم افزار اوبونتو(Ubuntu Software Center)، با این مشکل مقابله می کند. برای کسانی که از طرفداران ترمینال لینوکس نیستند و قصد ندارند در آینده نزدیک باشند، یک راه آسان برای نصب برنامه های مورد علاقه خود وجود دارد.

 

مقاله پیشنهادی: ویروس کامپیوتری چیست؟

 

 6  بسیاری از برنامه های اختصاصی فقط از اوبونتو پشتیبانی میکنند

اوبونتو یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است و بسیاری از شرکت‌ها نرم‌افزار اختصاصی را برای آن توسعه و آزمایش می‌کنند. دو مورد از برجسته ترین نمونه ها برای پشتیبانی از این امر Steam و Nvidia هستند.

 

صفحه راهنمای Steam بیان می‌کند که Steam برای لینوکس فقط در آخرین نسخه اوبونتو پشتیبانی می‌شود.

 

به‌طور پیش‌فرض، اوبونتو با درایورهای انویدیا nouveau منبع باز عرضه می‌شود، اما اگر بخواهید می‌توانید درایورهای رسمی منبع بسته توسعه‌یافته توسط انویدیا را نصب کنید.

 

 

 7  میتوانید بین طعم های مختلف اوبونتو یکی را انتخاب کنید

ویندوز فقط یک دسکتاپ دارد. اوبونتو (و به طور کلی لینوکس) از نظر شخصی سازی بهتر از ویندوز است. لینوکس نه تنها یک بلکه ده ها دسکتاپ دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

 

داک یا ظاهر گنوم را دوست ندارید؟ می توانید به دارچین تغییر دهید. آیا می خواهید کنترل دقیقی بر روی کوچکترین جنبه های دسکتاپ خود داشته باشید؟ KDE Plasma برای شما آماده است. حتی اگر کامپیوتری با مشخصات پایین دارید، می‌توانید به راحتی با XFCE، یک محیط دسکتاپ سبک که سیستم شما را با انیمیشن‌هایش دچار مشکل نمی‌کند، به تجربه دسکتاپ جذاب‌تری دست پیدا کنید.

 

اگر نمی‌خواهید دسکتاپ جدیدی نصب کنید، اوبونتو دارای سه نوع مختلف است که می‌توانید دانلود کنید. اوبونتو پیش‌فرض با دسکتاپ گنوم سفارشی‌سازی شده ارائه می‌شود، در حالی که کوبونتو، زوبونتو و لوبونتو به ترتیب با دسکتاپ‌های KDE Plasma، XFCE و LXDE عرضه می‌شوند. می توانید دسکتاپ مورد علاقه خود را نصب کنید و از همان اولین راه اندازی از دسکتاپ مورد علاقه خود لذت ببرید.

 

 

 8  کمک گرفتن در اوبونتو ساده است

 

بهترین لینوکس برای مبتدی ها

 

توزیع‌های لینوکس به دلیل مستندات گسترده خود مشهور هستند و اوبونتو نیز از این قاعده مستثنی نیست. مستندات دقیق آن همراه با پشتیبانی انجمن که می توانید در انجمن Ask Ubuntu پیدا کنید، عیب یابی خطاها را بسیار آسان تر می کند.

 

اغلب اوقات، شما به کمک نیاز نخواهید داشت، مگر اینکه عمداً سعی کنید سیستم خود را خراب کنید، همیشه بهتر است زمانی که خطاها ظاهر می شوند، چیزی برای تکیه بر آن داشته باشید.

 

 

 #  جمع بندی

باور کنید یا نه، اوبونتو همچنان محبوب ترین انتخاب برای تازه واردانی است که به لینوکس روی می آورند. اگر قصد دارید اوبونتو را روی رایانه خود نصب کنید، ابتدا محیط را با استفاده از ویژگی بوت زنده آن آزمایش کنید.

 

اوبونتو تنها سیستم عاملی نیست که چنین ثبات و عملکرد استثنایی را ارائه می دهد. چندین توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو نیز در بازار موجود است، و رقابت بین آنها با توجه به پایه و اساس قوی هر توزیع بر روی آن ساخته شده است.

مطالب مشابه



مونگارد