هوش مصنوعی چیست؟

امیرحسین بیگدلو 4 ماه قبل

# هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی یا AI به شبیه سازی هوش و قدرت حل مسئله انسان توسط کامپیوترها گفته میشود. هوش مصنوعی میتواند همراه با فناوری‌های دیگر مانند حسگرها یا ربات ها وظایفی که برعهده انسان ها است را انجام دهد. دستیارهای صوتی، خودروهای خودران یا ابزارهای دیجیتالی مانند Chat GPT نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما انسان ها هستند.

هوش مصنوعی یک رشته از علوم کامپیوتر است که شامل یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. در رشته های هوش مصنوعی الگوریتم هایی توسعه داده میشود که میتوانند از داده ها یاد بگیرند و سپس اقدام به تصمیم گیری کنند. هوش مصنوعی مسیر طولانی را گذرانده تا به این نقطه رسیده است. امروزه هوش مصنوعی میتواند علاوه بر داده های عددی، تصاویر، ویدیوها، زبان انسان و حتی ساختارهای مولکولی را مشاهده کرده و از آنها بیاموزد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش یادگیری ماشین (machine learning) با پایتون

 

# هوش مصنوعی چطور کار میکند؟

هوش مصنوعی براساس یادگیری و تصمیم گیری کار میکند. ابتدا سیستم های هوش مصنوعی با دریافت حجم زیادی از داده های آموزشی الگوریتم های خود را آموزش میدهند، سپس با استفاده از آموزش هایی که در گذشته داشته میتواند اقدام به طبقه بندی داده ها یا پیش بینی نتایج کند. مثلا یک ربات چت میتواند با خواندن متن های خیلی زیاد یاد بگیرد که چطور مانند یک انسان صحبت کند. الگوریتم های هوش مصنوعی هر روز درحال پیشرفت هستند و میتوانند متن، تصویر، موسیقی و سایر رسانه های واقعی را خلق کنند.

برخی از الگوریتم های هوش مصنوعی بعد از یادگیری از داده ها، با استفاده از روش هایی مانند شبکه های عصبی میتوانند صاحب خلاقیت شوند و اقدام به خلق ایده های جدید کنند و به مرور زمان عملکرد خود را بهتر کنند.

 

# چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای تغییر کار و زندگی انسان ها دارد. هوش مصنوعی میتواند وظایف خسته کننده و تکراری انسان ها را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. هوش مصنوعی میتواند در تجارت، بازاریابی، طراحی محصول و حتی در آموزش مفید باشد. هوش مصنوعی به دلیل توانایی پردازش حجم زیاد داده، میتواند الگوهایی پیدا کند که ممکن است صاحبان مشاغل از آن بی خبر باشند. در واقع هوش مصنوعی نه تنها کارایی را افزایش میدهد بلکه فرصت های جدیدی را نیز به انسان ها معرفی میکند.

بزرگترین و موفق ترین شرکت های دنیا مانند گوگل، مایکروسافت و اپل از هوش مصنوعی در جهت بهبود عملکرد ابزارهایشان برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده میکنند. مثلا گوگل در موتور جستجوی خود از هوش مصنوعی برای افزایش دقت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میکند.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش ریاضیات یادگیری ماشین

 

# معایت و مزایای هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی برخلاف انسان میتواند حجم زیادی از داده ها را به سادگی پردازش کند اما متاسفانه استفاده از سیستم های هوش مصنوعی بسیار گران و هزینه بر است. استفاده از هوش مصنوعی برای هر سازمانی میتواند معایب و مزایای خاصی را داشته باشد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

 

مزایای هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی در شغل هایی که جزئیات اهمیت زیاد دارند، عملکرد بهتری نسبت به انسان دارد. مثلا هوش مصنوعی بهتر از دکترها میتواند سرطان سینه را تشخیص دهد.
     
  • هوش مصنوعی میتواند در شغل هایی که به پردازش زیاد داده ها نیاز است، مفید باشد. مثلا سیستم های بانکی از هوش مصوعی برای بررسی درخواست وام و کشف تقلب استفاده میکنند.
     
  • هوش مصنوعی میتواند با اتوماسیون باعث صرفه جویی در هزینه ها شود. مثلا هوش مصنوعی میتواند در اتوماسیون انبارداری استفاده شود.
     
  • هوش مصنوعی میتواند با ترجمه همزمان متن برای ارتباط با افراد خارجی مفید باشد. کسب و کارها میتوانند با افراد مختلف به زبان مادری آنها صحبت کنند.
     
  • هوش مصنوعی میتواند با شخص سازی تبلیغات، محتوا، پیام ها و وبسایت ها رضایت مشتری را افزایش دهد.
     
  • دستیارهای هوش مصنوعی همیشه در دسترس مشتری ها هستند.

 

معایب هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی گران است.
     
  • هوش مصنوعی نیاز به متخصصین حرفه ای دارد.
     
  • هوش مصنوعی میتواند انسان را جایگزین کند و باعث رشد بیکاری شود.
     
  • امکان تعمیم هوش مصنوعی از یک شغل به شغل دیگر وجود ندارد.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش pandas پایتون

 

# کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای واقعی

هوش مصنوعی در دنیای واقعی کاربردهای فراوانی دارد که در این قسمت به چند نمونه از آنها شاره میکنیم:

 

اتوماسیون با هوش مصنوعی

میتوان با ترکیب هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون حجم و انواع وظایف انجام شده را افزایش داد. مثلا RPA که یک نرم افزار اتوماسیون رباتیک است میتواند وظایف پردازش داده های تکراری که سابقا توسط انسان انجام میشد را خودکار کند. اگر RPA را با هوش مصنوعی ترکیب کنید میتواند بخش های بزرگتری از سازمان را خودکار کند.

 

کشف ناهنجاری با هوش مصنوعی

مدل های هوش مصنوعی میتوانند مقادیر زیاد داده را بررسی کرده و نقاطی از داده های که غیرمعمول هستند را گزارش دهند. یا این گزارش میتوان تجهیزات معیوب،‌ خطای انسانی یا مشکلات امنیتی را کشف کرد.

 

پزشکی و سلامت با هوش مصنوعی

مهمترین مسئله در بخش پزشکی بهبود بیمار و کاهش هزینه ها است. هوش مصنوعی میتواند بیماری ها را بهتر از پزشکان تشخیص دهد. سیستم های هوش مصنوعی داده های بیمار را بررسی میکنند و میزان احتمال وجود بیماری را پیش بینی میکنند. ابزارهای هوش مصنوعی همچنین میتوانند برای پاسخ به سوالات بیماران و یافتن اطلاعات پزشکی و برنامه ریزی ملاقات ها استفاده شوند.

 

تجارت با هوش مصنوعی

الگوریتم های هوش مصنوعی میتوانند در پلتفرم های تجزیه و تحلیل و مدیریت ارتباط با مشتری ادغام شوند تا شرکت های بتوانند ارتباط موثرتری با مشتری ها داشته باشند. همچنین چت بات های هوش مصنوعی برای ارتباط سریعتر با کاربران در وبسایت ها گنجانده شده اند.

 

امنیت با هوش مصنوعی

شرکت ها میتوانند از تکنیک های هوش مصنوعی برای امنیت سایبری، تشخیص ناهنجاری ها، تجزیه تحلیل تهدیدات رفتاری و مدیریت اطلاعات امنیتی استفاده کنند. همچنین هوش مصنوعی میتواند با تشخیص کدهای مخرب حملات جدید را زودتر از نیروی انسانی کشف کنند.

مطالب مشابه



مونگارد