نمایش پکیج های نصب شده در اوبونتو

امیرحسین بیگدلو 2 ماه قبل

در این آموزش نحوه نمایش و فیلتر پکیج های نصب شده در سیستم عامل اوبونتو را یاد میگیرید. همچنین بررسی نصب بودن پکیجی خاص، شمارش تعداد پکیج های نصب شده و نمایش نسخه پکیج ها را به شما نشان میدهیم.

 

# نمایش پکیج های نصب شده با Apt

ابزار apt یک برنامه خط فرمان است که در سیستم عامل ubuntu برای مدیریت پکیج ها استفاده میشود. apt اولین بار در نسخه 14 اوبونتو منتشر شد که تمام ویژگی های مفید apt-get و apt-cache را ترکیب میکند. برای لیست کردن پکیج های نصب شده در سیستم عامل اوبونتو دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

sudo apt list --installed

بعد از اجرا کردن دستور بالا لیست تمام پکیج هایی که در سیستم عامل شما نصب هستند به همراه نسخه و معماری هر پکیج، برای شما نمایش داده میشود. خروجی دستور بالا بسیار بلند است و اگر دوست دارید میتوانید با استفاده از less خوانایی آن را ساده تر کنید:

sudo apt list --installed | less

برای بررسی اینکه آیا پکیجی خاص در سیستم عامل شما نصب شده میتوانید خروجی را با grep فیلتر کنید. مثلا برای اینکه بررسی کنیم که آیا ابزار screen نصب شده یا نه میتوانید دستور زیر را استفاده کنید:

sudo apt list --installed | grep screen

# OUTPUT
screen/bionic,now 4.6.2-1 amd64 [installed]

در خروجی مشخص شده است که برنامه screen با نسخه 4.6.2 با معماری amd64 نصب شده است.

 

دوره پیشنهادی: دوره آموزش لینوکس

 

# استفاده از dpkg-query برای نمایش پکیج ها

ابزار دیگری که میتوانید برای مدیریت پکیج ها در اوبونتو استفاده کنید dpkg-query است. برای لیست کردن پکیج های نصب شده با dpkg-query میتوانید از دستور زیر استفاده کنید:

sudo dpkg-query -l

بعد از اجرا دستور بالا، لیست پکیج های نصب شده به همراه نسخه، معماری و توضیحی کوتاه درباره پکیج به شما نمایش داده خواهد شد. همچنین برای بررسی نصب بودن پکیجی خاص میتوانید از دستور زیر استفاده کنید:

sudo dpkg-query -l | grep package_name

شما میتوانید اطلاعات خروجی را در یک فایل ذخیره کنید. با اجرا کردن دستور پایین یک فایل txt برای شما ایجاد خواهد شد که حاوی اطلاعات پکیج ها است:

sudo dpkg-query -f '${binary:Package}\n' -W > packages_list.txt

حالا که فایل متنی را ایجاد کرده اید میتوانید از این فایل برای نصب پکیج ها در سروری دیگر استفاده کنید:

sudo xargs -a packages_list.txt apt install

 

# شمارش پکیج های نصب شده در اوبونتو

برای شمارش پکیج های نصب شده در سیستم عامل اوبونتو میتوانید از ابزار dpkg-query استفاده کرده و به جای ارسال خروجی به یک فایل، آن را به wc ارسال کنید تا خطوط خروجی را برای شما بشمارد:

sudo dpkg-query -f '${binary:Package}\n' -W | wc -l

# OUTPUT
544

همانطور که در خروجی مشخص شده، تعداد 544 پکیج در سیستم عامل من نصب شده است.

مطالب مشابه



مونگارد