در این آموزش ایجاد، قالب بندی، تغییر و حذف رشته ها در پایتون را خواهید آموخت. همچنین، با عملیات و توابع رشته های مختلف آشنا می شوید.

 

رشته یا string در پایتون چیست؟

در پایتون، یک رشته به تعدادی کاراکتر گفته میشود که داخل یک جفت کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار بگیرند. اما استفاده از تک کوتیشن بسیار مرسوم‌تر است. نوع داده رشته در پایتون تغییر ناپذیر است یعنی نمیتوانید آنها را تغییر دهید، اگر بخواهید یک رشته را تغییر دهید باید یک رشته جدید بسازید. پایتون یک کلاس داخلی برای نوع داده رشته دارد که به آن str گفته میشود. یک کلاس قدیمی برای رشته هم وجود دارد که به آن string گفته میشود که منسوخ شده و نباید هرگز از آن استفاده کنید.

 

 

چطور یک string در پایتون ایجاد کنیم؟

ایجاد کردن یک رشته در پایتون بسیار ساده است. فقط کافیست کاراکتر‌هایی که میخواهید را داخل کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار دهید. مثلا در کد زیر تمام موارد یک string هستن:

a = 'mongard'
b = "amir"
c = '1234'

 

اگر دقت کنید هر چیزی که داخل کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار بگیره،‌ میشه یه string. مثلا در کد بالا و متغیر c ما اومدیم چندتا عدد رو گذاشتیم داخل کوتیشن. در این حالت هنوز هم، c یک string هست.

 

اگر بخواید نوع یک متغیر رو ببیند، میتونید از متد type استفاده کنید. در کد پایین ما نوع متغیرهای بالا رو گرفتیم. میبینید که همشون string هستند:

print(type(a))
print(type(b))
print(type(c))

# OUTPUT
<class 'str'>
<class 'str'>
<class 'str'>

 

 

تکه کردن رشته در پایتون

در زمانی که دارید با رشته‌های پایتون کار میکنید، ممکنه بخواید یک string رو تکه کنید. برای دسترسی به یک کاراکتر از روش indexing و برای دسترسی به چند کاراکتر باید از روش slicing استفاده کنید. اگر سعی کنید کاراکتر‌هایی رو بگیرید که خارج از محدوده اون رشته‌ هست، پایتون به شما IndexError خواهد داد.

 

 +  دسترسی به کاراکترها به روش indexing

همانطور که گفته شد اگر بخواهید به یک کاراکتر از رشته دسترسی داشته باشید، باید از indexing استفاده کنید. برای اینکار شما عدد کاراکتری که میخواهید را در داخل یک براکت قرار داده و آن را تکه میکنید. دقت کنید که شمارش از صفر شروع میشود. یعنی اولین کاراکتر برابر با 0 است.

a = 'mongard'

print(a[2])
print(a[-1])

# OUTPUT
n
d

در کد بالا میبینید که یک رشته را در متغیر a ذخیره کرده‌ایم. در خط بعد با استفاده از نام متغیر و عدد 2، سومین کاراکتر رشته را گرفتیم. جالب است بدانید که میتوانید از اعداد منفی هم برای تکه کردن رشته استفاده کنید، که در اینصورت شمارش از آخر string انجام خواهد شد.

 

 +  دسترسی به کاراکترها به روش slicing

اگر بخواهید چند کاراکتر را از یک رشته بگیرید باید از روش slicing استفاده کنید. خوشبختانه، پایتون روش ساده‌ای رو برای اینکار دارد. برای تکه کردن رشته در پایتون میتوانید از براکت‌ها استفاده کنید. در براکت باید شروع و اتمام رشته را بنویسید و با یک دو نقطه از هم جدا کنید. مثلا در کد پایین ما گفتیم که از ایندکس 0 تا ایندکس 4 رو برامون بیار. دقت کنید که در برنامه نویسی، شمارش از صفر شروع میشه. نکته بعدی اینکه عدد دوم شامل نمیشه. در کد پایین ایندکس 4 رو برامون حساب نمیکنه و تا ایندکس 3 رو برامون میاره:

a = 'mongard'
print( a[0:4] )

# OUTPUT
mong

 

روش‌های دیگه‌ای هم برای تکه کردن وجود داره. اگر یکی از اعداد رو ندید، پایتون تا آخر اون رو حساب میکنه. مثلا در کد پایین ما عدد اول رو که شروع هستش رو ندادیم. در این حالت پایتون از اول رشته شروع میکنه:

a = 'mongard'
print( a[:4] )

# OUTPUT
mong

 

یا اگر عدد دوم رو ندید، پایتون تا آخر رشته رو حساب میکنه:

a = 'mongard'
print( a[3:] )

# OUTPUT
gard

 

حالا اگه هر دو عدد رو ندید، پایتون از اول تا آخر رشته رو براتون میاره:

a = 'mongard'
print( a[:] )

# OUTPUT
mongard

 

 



0

Intro

10:38

رایگان

1

Variable

12:30

رایگان

2

String

19:22

رایگان

3

List

8:46

رایگان

4

While

9:6

رایگان

5

If

8:37

رایگان

6

For

6:12

رایگان

7

range

4:17

رایگان

8

break, continue, pass

9:15

رایگان

9

Function

12:32

رایگان

10

List methods

12:11

رایگان

11

Tuple

8:29

رایگان

12

Set

7:47

رایگان

13

Dictionary

9:19

رایگان

14

Module

10:40

رایگان

15

fstring

5:35

رایگان

16

format

7:34

رایگان

17

File

17:14

رایگان

18

Scope

6:25

رایگان

19

OOP

12:15

رایگان

20

Method

20:19

رایگان

21

class/instance variable

14:7

رایگان

22

class/static method

13:25

رایگان

23

Inheritance

17:6

رایگان

24

Special methods

9:50

رایگان

25

Access points

11:12

رایگان

26

property

6:54

رایگان

27

Exceptions

21:17

رایگان

28

Standard library

12:51

رایگان

29

Docstring

10:49

رایگان

30

Virtualenv

11:2

رایگان

دوره های پیشنهادی

دوره آموزش شل اسکریپت نویسی(shell scripting)
دوره آموزش شل اسکریپت نویسی(shell scripting)
تکمیل ضبط
امیرحسین بیگدلو
دوره اول آموزش فلسک(Flask)
دوره اول آموزش فلسک(Flask)
تکمیل ضبط
امیرحسین بیگدلو
دوره آموزش GraphQL در پایتون
دوره آموزش GraphQL در پایتون
تکمیل ضبط
امیرحسین بیگدلو



ارسال نظر


saleh

7 ماه قبل پاسخ به نظر

خداقوت بهت عزیز سادگی مطلب خیلی خوب بود

ارسال نظر



نگین

1 سال قبل پاسخ به نظر

خدا خیرتون بده عالیییییی

ارسال نظر



ناشناس

1 سال قبل پاسخ به نظر

سلام داداش اموزشت هات کامل و عالیه واقعا از زحماتت ممنون ولی من از امروز شروع کردم چیزی واقعا بلد نیستم حتی از بعضی از کلمات اینگلیش که میگی سر در نمیارم لطفا اینارو درست به پارسی توضیح بده

ارسال نظر



امیرحسین بیگدلو

1 سال قبل

سلام
بلد بودن زبان انگلیسی پیش زمینه یادگیری برنامه‌نویسی هستش. ضمن اینکه من تا حد ممکن سعی کردم مطالب رو ساده توضیح بدم.

new codder

1 سال قبل پاسخ به نظر

سلام من کد شما رو کپی میکنم اما visual studio میگه invalid syntax و فقط با run and debug کد اجرا میشه
کد ذکر شده
a = 'mongard'

print(a[2])
print(a[-1])

ارسال نظر



امیرحسین بیگدلو

1 سال قبل

سلام
چیزی که شما نوشتید مشکلی نداره. یه عکس از کدت بگیر و برام ایمیل کن ببینم مشکلت چیه

سلیمان

2 سال قبل پاسخ به نظر

با استفاده از رشته ما کدام کار ها را میتونیم انجام دهیم?

ارسال نظر



امیرحسین بیگدلو

2 سال قبل

متوجه منظورتون نشدم.

وحید

3 سال قبل پاسخ به نظر

سلام
اگر تو پایتون بخوایم چک که یک رشته داخل یک رشته دیگه هست باید چیکار کنیم؟ مثلا
آیا how داخل جمله how are you هست یا نه؟

ارسال نظر



امیرحسین بیگدلو

3 سال قبل

سلام
باید از کلمه کلید in استفاده کنید. مثلا:
how in how are you
این دستور به شما true یا false برمیگردونه که میتونید داخل یک شرط if بکار ببرید.

مونگارد