در این آموزش ایجاد، قالب بندی، تغییر و حذف رشته ها در پایتون را خواهید آموخت. همچنین، با عملیات و توابع رشته های مختلف آشنا می شوید.
رشته یا string در پایتون چیست؟
در پایتون، یک رشته به تعدادی کاراکتر گفته میشود که داخل یک جفت کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار بگیرند. اما استفاده از تک کوتیشن بسیار مرسومتر است. نوع داده رشته در پایتون تغییر ناپذیر است یعنی نمیتوانید آنها را تغییر دهید، اگر بخواهید یک رشته را تغییر دهید باید یک رشته جدید بسازید. پایتون یک کلاس داخلی برای نوع داده رشته دارد که به آن str گفته میشود. یک کلاس قدیمی برای رشته هم وجود دارد که به آن string گفته میشود که منسوخ شده و نباید هرگز از آن استفاده کنید.
چطور یک string در پایتون ایجاد کنیم؟
ایجاد کردن یک رشته در پایتون بسیار ساده است. فقط کافیست کاراکترهایی که میخواهید را داخل کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار دهید. مثلا در کد زیر تمام موارد یک string هستن:
a = 'mongard'
b = "amir"
c = '1234'
اگر دقت کنید هر چیزی که داخل کوتیشن یا دابل کوتیشن قرار بگیره، میشه یه string. مثلا در کد بالا و متغیر c ما اومدیم چندتا عدد رو گذاشتیم داخل کوتیشن. در این حالت هنوز هم، c یک string هست.
اگر بخواید نوع یک متغیر رو ببیند، میتونید از متد type استفاده کنید. در کد پایین ما نوع متغیرهای بالا رو گرفتیم. میبینید که همشون string هستند:
print(type(a))
print(type(b))
print(type(c))
# OUTPUT
<class 'str'>
<class 'str'>
<class 'str'>
تکه کردن رشته در پایتون
در زمانی که دارید با رشتههای پایتون کار میکنید، ممکنه بخواید یک string رو تکه کنید. برای دسترسی به یک کاراکتر از روش indexing و برای دسترسی به چند کاراکتر باید از روش slicing استفاده کنید. اگر سعی کنید کاراکترهایی رو بگیرید که خارج از محدوده اون رشته هست، پایتون به شما IndexError خواهد داد.
+ دسترسی به کاراکترها به روش indexing
همانطور که گفته شد اگر بخواهید به یک کاراکتر از رشته دسترسی داشته باشید، باید از indexing استفاده کنید. برای اینکار شما عدد کاراکتری که میخواهید را در داخل یک براکت قرار داده و آن را تکه میکنید. دقت کنید که شمارش از صفر شروع میشود. یعنی اولین کاراکتر برابر با 0 است.
a = 'mongard'
print(a[2])
print(a[-1])
# OUTPUT
n
d
در کد بالا میبینید که یک رشته را در متغیر a ذخیره کردهایم. در خط بعد با استفاده از نام متغیر و عدد 2، سومین کاراکتر رشته را گرفتیم. جالب است بدانید که میتوانید از اعداد منفی هم برای تکه کردن رشته استفاده کنید، که در اینصورت شمارش از آخر string انجام خواهد شد.
+ دسترسی به کاراکترها به روش slicing
اگر بخواهید چند کاراکتر را از یک رشته بگیرید باید از روش slicing استفاده کنید. خوشبختانه، پایتون روش سادهای رو برای اینکار دارد. برای تکه کردن رشته در پایتون میتوانید از براکتها استفاده کنید. در براکت باید شروع و اتمام رشته را بنویسید و با یک دو نقطه از هم جدا کنید. مثلا در کد پایین ما گفتیم که از ایندکس 0 تا ایندکس 4 رو برامون بیار. دقت کنید که در برنامه نویسی، شمارش از صفر شروع میشه. نکته بعدی اینکه عدد دوم شامل نمیشه. در کد پایین ایندکس 4 رو برامون حساب نمیکنه و تا ایندکس 3 رو برامون میاره:
a = 'mongard'
print( a[0:4] )
# OUTPUT
mong
روشهای دیگهای هم برای تکه کردن وجود داره. اگر یکی از اعداد رو ندید، پایتون تا آخر اون رو حساب میکنه. مثلا در کد پایین ما عدد اول رو که شروع هستش رو ندادیم. در این حالت پایتون از اول رشته شروع میکنه:
a = 'mongard'
print( a[:4] )
# OUTPUT
mong
یا اگر عدد دوم رو ندید، پایتون تا آخر رشته رو حساب میکنه:
a = 'mongard'
print( a[3:] )
# OUTPUT
gard
حالا اگه هر دو عدد رو ندید، پایتون از اول تا آخر رشته رو براتون میاره:
a = 'mongard'
print( a[:] )
# OUTPUT
mongard
ارسال نظر