# سوکت در شبکه چیست؟
سوکت (socket) در شبکه یک ساختار نرم افزاری است که برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر و انتقال اطلاعات استفاده میشود. ساختار و ویژگی های هر سوکت توسط یک api در شبکه مشخص میشود. هر سوکت شامل سه بخش پروتکل، آدرس ip و شماره پورت میشود. هر برنامه میتواند با استفاده از TCP/IP و داشتن اطلاعات سوکت، اطلاعات را ارسال یا دریافت کند.
سوکت ها توسط سیستم عامل ها مدیریت میشوند. هر سوکت متعلق به یک پردازش در دستگاه خواهد بود. سیستم عامل میتواند هر درخواست ورودی را با استفاده از شماره پورت به پردازش نهایی ارسال کند. در سیستم عامل های یونیکسی یا ویندوز میتوانید با دستورات netstat یا ss سوکت های در حال استفاده و اطلاعات مرتبط را لیست کنید.
شما میتوانید با استفاده از برنامه نویسی سوکت دو دستگاه را از طریق شبکه برای برقراری ارتباط با یکدیگر، به هم متصل کنید.
# محتویات دوره آموزش سوکت نویسی در پایتون
در دوره سوکت نویسی پایتون شما یاد میگیرید که با استفاده از ماژول socket پاینون سرور ایجاد کرده و کلاینت های مختلفی را به آن وصل کنید. همچنین در این دوره با ماژول socketserver نیز آشنا خواهید شد که برای ایجاد کردن سرور استفاده میشود. در این دوره نحوه ایجاد کردن سرورهای async را نیز یاد خواهید گرفت. در آخر آموزش سوکت نویسی پایتون دو پروژه پورت اسکنر برای جستجوی پورت های باز یک سرور و sniffer برای گوش دادن به اطلاعات منتقل شده در یک شبکه انجام شده است.
سورس کد این دوره را میتوانید از این لینک دانلود کنید.